تایید داروی Lucentis توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان رتینوپاتی دیابتی

18 آوریل 2017- داروی ranibizumab یا Lucentis در ایالات متحده برای درمان تمام اشکال رتینوپاتی تایید شد. پیش از این سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از Lucentis را بصورت تزریق ماهانه برای افراد مبتلا به ادم ماکولای دیابتی (DME) تایید کرده بود. اما این تصمیم جدید به این معنا است که هم اکنون Lucentis در ایالات متحده برای مدیریت رتینوپاتی دیابتی در بیماران با یا بدون DME قابل استفاده است.

Sandra Horning مدیر بخش پزشکی و رئیس توسعه‌ی جهانی محصولات در Genentech شرکت سازنده‌ی Lucentis گفت: رتینوپاتی علت اصلی نابینایی در میان بزرگسالان در سنین کار (20 تا 74 سال) در آمریکا است و ما بسیار خوشحالیم که این دارو مورد تایید FDA برای تمام موارد رتینوپاتی دیابتی قرار گرفته است.

 رتینوپاتی دیابتی شایع ترین بیماری چشمی دیابت است که به دلیل بالا بودن قندخون به مدت طولانی و تخریب عروق موجود در شبکیه ‌ی چشم حادث می‌شود. جراحی لیزر اولین خط درمان برای این بیماری است که از رشد رگهای خونی جدید جلوگیری کرده و به بهبود تأمین مواد مغذی و اکسیژن برای شبکیه ‌ی چشم کمک می‌کند.

 تاییدیه‌ی جدید FDA بر اساس نتایج مطالعه‌ی مقایسه‌ی این دارو با جراحی لیزر برای درمان رتینوپاتی دیابتی انجام گردید.

 بیش از 300 فرد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی در این تحقیق شرکت داشتند. نتایج بیانگر بهبود چشمگیر رتینوپاتی دیابتی در میان بیماران تحت درمان با Lucentis بود، این دارو اولین مهار کننده‌ی فاکتور رشد اندوتلیال عروقی(VEFG) است که برای درمان تمام اشکال رتینوپاتی دیابتی تایید شده است.

 این درمان همچنین برای دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، ادم ماکولا پس از انسداد ورید شبکیه و myopic choroidal neovascularization تایید شده است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/lucentis-given-fda-approval-to-treat-diabetic-retinopathy-97983780.html